Skriftlig kommunikation

Kommunikation är en del av vardagen. Vi kan inte inte kommunicera. Det är en av de mest grundläggande och integrerad del av vår existens, och frånvaron av kommunikation kan leda till många problem och missförstånd. För att få en effektiv dialog, är det nödvändigt att effektiv kommunikation utvecklas. Kommunikation kan delas in i verbal och icke verbal. Verbal kommunikation: all kommunikation som innebär talat ord eller ljud. Icke verbal kommunikation innefattar all kommunikation som inte använder retorik medier för kommunikation. Skriftlig kommunikation kommer under icke verbal kommunikation. Att ha bra skriftlig kommunikation är en förutsättning förutsättning för nästan alla idag. Läs vidare om hur du kan också förbättra dina kunskaper och skörda frukterna.
Vikten av skriftlig kommunikation, skriftlig kommunikation innebär användning av skrivna ord att skicka ett meddelande från en punkt till en annan. Ges nedan är några punkter som betonar vikten av skriftlig kommunikation i det dagliga livet. , Skriftlig kommunikation är viktigt för alla företag till att sköta den dagliga verksamheten. ; Det hjälper att föra register över affärstransaktioner. ; Skriftlig kommunikation som broschyrer och kataloger hjälper företag att visa upp sina produkter effektivt. ; Skriv reklam bidra till att marknadsföra produkter. , Kontrakt, avdelningsövergripande påminnelser och meddelanden, e-post och andra sådana inom organisationskommunikation fungera som ett permanent register över verksamheten kommunikation som sker. ; Skriftliga dokument kan tjäna som bevis i en domstol om och när behov. ; Skrivna ord tros mer än talat ord. Det är bara mänsklig psykologi att tro något som vi ser skriftligen (även om det kan vara falskt) än något som någon säger (vilket mycket väl kan vara sant!) , Personliga skriftlig kommunikation som brev, e-post, vykort, gratulationskort, etc., har sin egen charm och speciell betydelse för de som skickar och tar emot dem. ; Hur man kan förbättra skriftlig kommunikation; Vikten av effektiv skriftlig kommunikation kan inte nog betonas. Skriftlig kommunikation spelar en viktig roll, särskilt i näringslivet. Därför är det extra viktigt att ha bra skriftlig kommunikation på arbetsplatsen. Business skriftligt eller i någon annan form av skriftlig kommunikation kan vara mycket enkelt för de som följer de riktlinjer som anges nedan.
Målgrupp: Håll din publik / läsare i minnet innan du börjar skriva pjäsen. Publiken är främst vad som bestämmer innehållet ska vara skrivet. När du har en idé om vem som är den tänkta målgruppen, kan du bedöma själv vad andra nödvändiga åtgärder som behöver vidtas för att säkerställa förverkligandet av den kommunikation cykeln, vilket är ju avsikten att någon del av kommunikationen.
Information: Den grunderna i kommunikation täckas i din del av skriftlig kommunikation. De 5 Var och 1 H - vem, vad, var, när, varför och hur (antingen helt eller åtminstone de som behöver) skall vara i din pjäs. Detta är i grunden nästan hela information som du vill ge läsaren. Men du presentera data, dessa punkter måste omfattas, bara då det är ett effektivt sätt att kommunicera.
Tone: Avgöra tonen i din kommunikation är beroende publiken i stor utsträckning. Du måste kunna bedöma vilken typ av signal du bör använda för att säkerställa maximal förståelse och behåller din publik. Till exempel kan du inte använda en nedlåtande ton med en person som är på en högre post än dig på jobbet. Inte heller kan du använda en arrogant ton för något som är tänkt att nå ett stort antal människor på en gång. En annan instans, är brevskrivning. Om du skriver ett brev till en kund för att påminna honom (för tredje gången) för att betala sina räkningar, kommer din ton vara något mer sträng än första eller andra underrättelse att du måste ha skrivit till honom. Signaler kan variera från casual, semi formell formella, beroende på vem du kommunicerar med och vad du har för avsikt att kommunicera.
Språk: Detta utgör en av de stora bitar av skriftlig kommunikation som man behöver för att utvecklas. Detta betyder inte att du behöver ha en känsla för att skriva. Det betyder bara att du måste vara väl förtrogna med grunderna i språket. Dessa inkluderar grammatik, stavning, talesätt, ordklasser, skiljetecken osv Efter grunderna i språket är mer än tillräckligt för att vara en anständig författare. Naturligtvis är detta bara fallet med formella skrivande. I fråga om kreativt skrivande som copywriting för annonser eller berättande i någon form, är det viktigt att tillsammans med grunderna, måste du ha en känsla för att skriva och en kreativ känsla också.
Längd: Att veta när du ska sluta gäller skriftlig kommunikation också. Du kan inte bara hålla trevande på länge, när de inte behövs. Skönheten i effektiv skriftlig kommunikation kan ses i sin presentation. Hur väl och hur koncist du lyckas rymma all den information du behöver för att ge är vad visar hur skicklig din skriftliga kommunikationsfärdigheter. Nyckeln, som det gamla ordspråket säger, är att vara "klar, koncis och korrekt". Men detta betyder inte nödvändigtvis att du klipper kort på något som kräver att förklaras i detalj. Så, kort sagt, måste du kunna uppskatta hur mycket du behöver skriva om något. Och om du känner att något börjar bli för lång, dela upp den i delar. Detta gör det enklare för dig liksom läsaren.
Dessa var några tips om hur du kan förbättra din skriftliga kommunikationsförmåga. Dessa är bara grundläggande riktlinjer och skriver tips som måste uppmärksammas. Det finns många fler förvecklingar inblandade i varje sätt att skriva, som kan bemästras enbart med fördjupning och regelbunden träning.