Tändmodul Problem

Tändmodul av motorn, är en viktig komponent som är ansvarig för att slå på / av primära nuvarande produceras av tändspolen. Denna modul består av känsliga elektroniska komponenter placeras inne i förslutna plasthölje av en styrmodul. En elektrisk ström leds in i tändningslåset modulen för att antända luftbränsleblandning inne i förbränningskammaren. Detta medför tändningen för att starta bilen. Men som varje maskin är tändmodulen alltför känsliga för slitage om det inte tas om hand regelbundet kan leda till olika bil problem. Så låt oss studera några problem tändmodul och försöka hitta lösning för samma.
Problem med tändmodulen, tändmodul problem i bilmotorer kan vara en riktig smärta i nacken. De är ansvariga för hindrar utförandet av din bil motor. Plötsligt kört din bil motorn när du ökar takten eller underlåtenhet att starta motorn efter flera försök är några av de största indikationer på problem tändmodul, vilket kan innefatta problem tändspole också. Några av de dåliga symtomen tändspolen som leder fram till tändmodulen problem leder ofta kört motorn är listade nedan:; Motor Vakuum Leak: Detta orsakas av lösa / brutna vakuumslangar i motorn. ; Defekt Hastighetskontroll: Detta orsakas vid inaktivitet Förbigången krets av motorn är igensatt med smuts / bränsle lack därmed blockering inträde frisk luft. ; Defekta Luftflöde Sensor: När luftflöde sensor tråd av din motor är ansluten med smuts, kan det leda till en tändmodul problem. ; Låga varv Kompression: Låg motor kompression orsakas på grund av det slitna ringar ut kolv och cylindrar av motor och läckande ventiler. ; Defekt Kylarvätskesensorns: Defekt i kylvätskan sensorer kan leda till felaktiga läsningar av motortemperatur, vilket skruva upp bränsleblandningen. ; Felaktig lufttemperaturavkännare: Defekt lufttemperatur givare kan störa blandningen luft bränsle genom att spela fel lufttemperatur in i motorn. ; Sotigt tändstift Detta är en av de viktigaste orsakerna till Motorstopp, eftersom de inte eld vid lämplig tidpunkt att starta motorn. ; Felaktigt MAP sensor: MAP innebär Manifold Absolute Pressure. Dessa givare av motor, intag tomrum, som används för bestämning motorns belastning. Felaktig sensorer kan leda till felaktiga bränsletillförsel och därmed ge en felaktig motorbelastning. ; Förvanskade Gasoline: Om bränslen (bensin) är uppblandat med mer än 10% alkohol och vatten och sedan luft bränsleblandningen inte blir stark nog för tändningen att hända. ; Hög elektrisk Belastning på tändmodulen: En idealisk laddning tändmodul måste producera 13,5-14,5 Volt. Men om batteriet har tagit slut på spänning, kommer det att resultera i Motorstopp och misständning. ; Tändmodul Felsökning, felsökning och nästa uppgift blir att göra Efter identifiering av problemet. Så, innan jag började med felsökning, är det viktigt att förstå att fungera i tändningslåset modulen. En tändning styrmodul får sin signal från en vevaxel sensor eller en kamaxel sensor. Dessa signaler konverteras till digitalt format och matas till de viktigaste motorstyrning. Huvudmaskinen kontrollen bestämmer motor tidsplanen för bränning, genererar en sekvens bränning och returnerar den till tändningen styrmodul. Nu modulen antänds avfyrandet av de primära spolen genom att framkalla en högspänning sekundärlindningar att brand upp tändstiftet. Så, för att felsöka den snabba processen följer du stegen nedan:; Kontrollera Vevaxel Sensor: Första lokalisera tändningslåset och vrid startnyckeln på. Pierce en tråd i tändningslåset utan att påverka spänningen tillsynsmyndighetens blymönja. Nu ansluter den andra änden av kabeln till jord. En läsning av 100 mV kommer att visas på din voltmeter Om vevaxelns sensorn är i skick. Om ingen avläsning visas, koppla ur vevaxeln sensor och testa igen i 12 volt. Med detta bekräftas det att sensorn inte fungerar och behöver omedelbar komma runt eller utbyte. , Kontrollera batterispänning: Kontrollera styrmodulen motor batteri med terminalen för att spela in spänning. Om ingen spänning, då finns det en stor möjlighet att en säkring eller en dålig kabel. ; Kontrollera Coil Funktionalitet: Om styrenheten motorn batteriet fungerar bra, kontrollera funktionen av det primära spole styrmodulen motorn. Stäng av tändningen och ta bort spolen. Nu Kontrollera motståndet enhet (ohm) på spolen med hjälp av voltmeter och kontrollera de positiva och negativa terminaler i spolen. Den idealiska motstånd värdet bör 0,02 till 0,075 ohm. Ett värde större än detta intervall innebär spolen är dålig och behöver bytas ut. Nu kontrollera funktionaliteten av sekundär spole styrmodulen motorn. Peka på terminalerna för sekundära spolen med kablar voltmeter. Resistens bör 7.500-18.000 ohm. Reading överträffar detta motstånd, efterlyser omedelbara byte av sekundära spole. , De flesta av de problem tändmodul är lätt att undvika. Städning tråden luftflödesgivaren av smutsen och bränsle lack med aerosol electronics cleanser, är en effektiv metod att normalisera driften av en tändmodul. Använda oförfalskat bensin och regelbundna bränsle tankrengöring kommer stödet fungerar tändmodul.
Ignition byte av modul, Vid det här laget vet vi alla att denna tändning modul om slås på överföringar digitala signaler från en sensor till distributör i tändspolen som initierar eldning av tändstift. So ersättning av denna modul är bättre att lämnas till en erfaren mekaniker på grund av sin snabba och komplicerad process som inte syns på en blotta ögat. Men i fall du inte är sugen på att nypa din plånbok, kan denna verksamhet utövas av egenföretagare. Låt oss se hur!
PS - Innan hoppa in i denna below verksamhet, se till att din diagnos på tändningen styrmodulen är korrekt. Ta hjälp av en erfaren mekaniker om det behövs.
Nödvändiga verktyg:; servicehandboken av fordonet, elektronisk test enhet (t.ex. voltmeter), Skruvmejslar, tänger och skiftnycklar, storbildsprojektor, vissa butik trasor, Byta Felaktig tändmodul:; först leta upp tändmodul med hjälp av tjänsten handboken. ; Lossa kablarna av motorn batteriet och avlägsna eventuella sekundär komponenter ansluten till tändsystemet modulen. ; Demontera gamla tändmodulens med hjälp av verktyg (skruvmejslar etc.) och placera nya tändmodulens i huset. ; Nu, fixa skruvarna och sätt tillbaka ledningarna leder till antändning styrmodul. Läs manualen väl och helst ta hjälp av en mekaniker medan fastställande allting tillbaka. ; Återanslut kablarna på batteriet och stäng huven. Vrid startnyckeln på och om ditt fordon responds spontant starta har du gjort det på rätt sätt! , Hope, hjälpte ovanstående artikel du förstår stora problem tändmodul och hur man ska gå fastställande av dessa bilar börjar problemen. Jag tror nu, du är redan halv mekaniker!